måndag 4 maj 2009

mormor.


När jag ser överskriften tänker jag på mormor. Vi kallade även hon för "Stålmormor", för hon var en. Ni som inte kände henne förstår inte, men ni som kände henne vet vad jag pratar om.
Hon dog när hon var 78? Men jag lovar er, hon kunde supa er under bordet hur lätt som helst.
Jag glömmer inte när mamma ringde dit en morgon, ett år innan hon dog. Mormor svarade och var hes och typ trött. Mamma frågade vad det var, och hon svarade: "Vi hade tjejkväll igår, jag och rullator tanterna, vi sjöng också drack vi brännvin så jag är bakfull". Då var mormor över 75 år.
En annan gång var när hon fyllde 70 år. Vi kom och hämta henne med raggarbil, och hon gick ett stort glas grogg i en plastmugg. Farmor kom fram och pratade med henne, också sa hon att muggen läckte. Mormor hade då kvar nästan allting och sa: Åh fan bäst att dricka då" så svepte hon allting i ett kick.
Hon var speciell min mormor, min kompis var rädd för henne när hon var yngre för hon såg ut som ett troll, det var fest nästan varje helg till dagen hon dog, cigaretten var i käften hela tiden, hon svor, söp ner folk som kom på besök, gick alltid med killkläder och sin keps och hon hatade solen. Men hon var världens bästa mormor, hon älskade sina barbarn och barn.
Dagen hon dog glömmer jag aldrig, vi hade varit där dagen innan, hon var precis som vanligt. Dagen efter var hon borta, det såg ut som hon sov, hon var i frid.
jag älskar dig Mormor.

Inga kommentarer: